Δύο έφηβοι αστρονόμοι έτοιμοι να πετάξουν ως τη NASA

 
Κέρδισαν πανελλήνιο διαγωνισμό και προετοιμάζονται για τη Διεθνή Ολυμπιάδα στον Βόλο
Δύο έφηβοι αστρονόμοι έτοιμοι να πετάξουν ως τη NASA
Από την κατασκήνωση της NASA στο Χάντσβιλ της Αλαμπάμα
«Ήθελα να μάθω περισσότερα πράγματα για τον κόσμο του Διαστήματος ώστε να μπορώ να εξηγήσω τα διάφορα φαινόμενα τα οποία η πλειονότητα των συνανθρώπων μας δεν αντιλαμβάνεται». Αυτή η περιέργεια για την αναζήτηση του Διαστήματος στάθηκε η αφορμή για να ασχοληθεί με την Αστρονομία ο 16χρονος Φώτης Γιασεμής, μαθητής Α΄ τάξης των Λυκειακών Τάξεων της Αγίας Άννας στην Εύβοια, ο οποίος νίκησε στην τρίτη φάση του 18ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Αστρονομίας.
 
Η συμμετοχή του στον διαγωνισμό, που οργάνωσε η Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος, δεν ήταν στα άμεσα σχέδια του όπως μας εξηγεί: «Ξεκίνησα να διαβάζω βιβλία και περιοδικά αστρονομίας από καθαρά εγκυκλοπαιδικό ενδιαφέρον. Όταν έμαθα για τον διαγωνισμό, αποφάσισα να συστηματοποιήσω το διάβασμά μου».
 
Για τον Φώτη η νίκη αυτή ήταν αναπάντεχη καθώς κατάφερε με την πρώτη συμμετοχή του και με την παράλληλη προετοιμασία να διακριθεί τόσο στις δύο πρώτες φάσεις του διαγωνισμού όσο και στην τρίτη, η οποία του έδωσε και το μεγάλο εισιτήριο για να ταξιδέψει στη διαστημική κατασκήνωση της NASA στο Χάντσβιλ της Αλαμπάμα. «Ήλπιζα ότι θα κερδίσω, έχοντας εμπιστοσύνη στον εαυτό μου και στις δυνάμεις μου, αλλά όταν έμαθα πως ήμουν πρώτος των πρώτων δεν το πίστευα» δηλώνει ενθουσιασμένος.
 
Η 17χρονη Ελένη Τσαπράζη, μαθήτρια της Β' Λυκείου από τα Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη της Θεσσαλονίκης, συμμετείχε για τέταρτη συνεχόμενη φορά στον διαγωνισμό Αστρονομίας, κατακτώντας σημαντικές θέσεις, με κυριότερη την εφετινή διάκρισή της ανάμεσα στις διαγωνιζόμενες και την τέταρτη θέση στο σύνολο των μαθητών.
 
«Άρχισα να ασχολούμαι στη Β' Γυμνασίου όταν έμαθα για τον διαγωνισμό της Εταιρείας Αστρονομίας» δηλώνει και εξηγεί τι ήταν αυτό που την κέρδισε στην Αστρονομία: «Με κέντρισε ο έναστρος ουρανός τη νύχτα και η προσπάθεια του απλού ανθρώπου να κατανοήσει το αχανές σύμπαν και την προσπάθεια του να τοποθετήσει τον εαυτό του μέσα σε αυτό. Βέβαια και ο κόσμος της έρευνας έπαιξε σημαντικό ρόλο».
 
Για να ασχοληθεί κανείς με την Αστρονομία δεν πρέπει απαραίτητα να έχει εντρυφήσει στις θετικές επιστήμες αλλά να διαθέτει το ενδιαφέρον γι' αυτή, δηλώνει στο «Βήμα» ο κ.Λουκάς Ζαχείλας, καθηγητής Αστρονομίας και γενικός γραμματέας της Εταιρείας Αστρονομίας και Διαστήματος. «Υπάρχουν πολλοί ερασιτέχνες που έχοντας το μεράκι γι αυτό που κάνουν έχουν ανακαλύψει φοβερά πράγματα για το Διάστημα, τα οποία στη συνέχεια επιβεβαιώνονται με μαθηματικές συναρτήσεις».
 
Υπογραμμίζει μάλιστα ότι η Αστρονομία δεν είναι ένα μάθημα σαν όλα τα άλλα που διδάσκονται στο σχολείο και κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει ένα παιδί να ασχοληθεί με αυτήν αν δεν το θελήσουν: «Η Αστρονομία είναι μια επιστήμη η οποία μαγεύει τα παιδιά εξαιτίας των περίεργων χρωμάτων και των φαινομένων που λαμβάνουν χώρα στο Διάστημα».
 
Το ταξίδι στη NASA
 
Στη διαστημική κατασκήνωση της NASA στο Χάντσβιλ της Αλαμπάμα λοιπόν θα ταξιδέψουν οι δύο έφηβοι αστροναύτες στα τέλη Ιουλίου για επτά ημέρες.
 
Θα φανταζόταν κανείς ότι η εν λόγω εμπειρία θα δημιουργούσε άγχος και αγωνία μόνο στο άκουσμά της. Τα παιδιά πάντως είναι προετοιμασμένα για το τι θα βιώσουν στην κατασκήνωση. «Για εμένα έχει απομυθοποιηθεί πλέον το ταξίδι» δηλώνει με ειλικρίνεια η Ελένη και συνεχίζει: «Έχω παρακολουθήσει ομιλίες παλαιότερων συμμετεχόντων οπότε είμαι προετοιμασμένη».
 
«Δεν με τρομάζει ότι θα βρίσκομαι τόσο μακριά από το σπίτι μου. Αντιθέτως είναι κάτι που θέλω να το ζήσω, γιατί θα είναι μια πραγματική εμπειρία για εμένα» τονίζει με ενθουσιασμό ο Φώτης.
 
Το πρόγραμμα της κατασκήνωσης είναι περίπου το ίδιο κάθε χρόνο. Αφού φτάσουν στην Αμερική οι νικητές, μεταφέρονται στην κατασκήνωση, χωρίς τους συνοδούς τους - οι οποίοι τους ξαναβλέπουν στο τέλος του προγράμματος - όπου μέσα από δραστηριότητες οι συμμετέχοντες μαθαίνουν για το Ηλιακό Σύστημα, για τη ζωή των αστροναυτών στο Διάστημα κ.ά.
 
Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει και τη NASA, η οποία προσπαθεί με κάθε τρόπο να κάνει περικοπές στα έξοδά της. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Ζαχείλας, «τα προηγούμενα δύο χρόνια οι μαθητές και ο συνοδός πληρώνουν οι ίδιοι τα έξοδα διαμονής τους, ποσό το οποίο ανέρχεται στα περίπου 600 ευρώ» μειώνοντας παράλληλα και τις ημέρες παραμονής των μαθητών από δέκα σε επτά.
 
Παρ' όλα αυτά το συγκεκριμένο ταξίδι αποτελεί και μια εμπειρία ζωής. «Σε καμία περίπτωση δεν σκεφτήκαμε ότι δεν θα μπορέσουμε να πληρώσουμε το ταξίδι, εξαιτίας της κρίσης, με αποτέλεσμα να χάσει ο Φώτης αυτή την μοναδική εμπειρία ζωής» αναφέρει ο κ.Χρήστος Γιασεμής και συμπληρώνει η κυρία Γιολάντα Τσαπράζη«Η κάθε επιτυχία τής δίνει φτερά να συνεχίσει, δεν μπορώ να της κόψω τα φτερά εξαιτίας των χρημάτων».
 
Το μάθημα της Αστρονομίας
 
Εκτός από τις διάσπαρτες πληροφορίες για το Ηλιακό Σύστημα στο βιβλίο της Φυσικής και τα φαινόμενα του Διαστήματος, το μάθημα της Αστρονομίας διδάσκεται τα τελευταία χρόνια ως μάθημα επιλογής στην Β' Λυκείου.
 
Πρακτικά σημαίνει ότι για να διδαχθεί θα πρέπει να τηρούνται και συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως ο απαραίτητος αριθμός μαθητών. Σύμφωνα με όσα υποστήριξε στο «Βήμα» ο κ. Ζαχείλας, «σκοπός του υπουργείου είναι να καταργηθεί τελείως το μάθημα της Αστρονομίας και να ενταχθεί ως επιπλέον κεφάλαιο στο βιβλίο της Φυσικής ή ακόμα να υπάρξει και σαν θεματική των projects που υλοποιούν σήμερα οι μαθητές στα Λύκεια της χώρας».
 
«Αφού σε κάποια σχολεία η Αστρονομία δεν διδάσκεται, παρά σαν μάθημα επιλογής, θα μπορούσαν να την εντάξουν ως ξεχωριστό κεφάλαιο στα βιβλία της Φυσικής, ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να το διδαχθούν» σχολιάζει ο Φώτης.
 
Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση βέβαια το μάθημα της Αστρονομίας διδάσκεται ως τομέας - κατεύθυνση των Τμημάτων Φυσικής στα Πανεπιστήμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Πατρών, Ιωαννίνων και Ηρακλείου. «Υπάρχουν αξιόλογα πανεπιστημιακά τμήματα, τα οποία δίνουν ευκαιρία για περαιτέρω εκπαίδευση πάνω στον χώρο της Αστρονομίας» εξηγεί στο «Βήμα» ο κ. Ζαχείλας και διευκρινίζει: «Πάντως δεν μπορούν να συγκριθούν με το επίπεδο σπουδών των ξένων πανεπιστημίων, τα οποία ειδικεύονται στο εν λόγω αντικείμενο σπουδών».
 
Όπως σχολιάζει ο Φώτης, «ο επιστημονικός χώρος της Αστρονομίας είναι υποβαθμισμένος στη χώρα μας, σε σχέση με τις χώρες του εξωτερικού. Ακόμα και σε επαγγελματικό επίπεδο μπορείς να εργαστείς ως καθηγητής πανεπιστημίου, αλλά είναι μια στάσιμη θέση»επεξηγώντας πως σκέφτεται και την επιλογή να φύγει στο εξωτερικό για να σπουδάσει στον τομέα της Αστρονομίας, αν και ακόμα δεν έχει κατασταλάξει.
 
Άποψη την οποία ενστερνίζεται και η Ελένη: «Υπάρχουν ξένα πανεπιστήμια στην Αγγλία, τα οποία προσφέρουν την ευκαιρία για επιχορηγούμενη έρευνα, ακόμα και στους προπτυχιακούς φοιτητές ενώ παρακολουθούν μαθήματα από διακεκριμένους καθηγητές, οι οποίοι έχουν βραβευθεί και με βραβείο Νομπέλ».
 
 
Η Διεθνής Ολυμπιάδα Αστρονομίας στον Βόλο
 
Επόμενος στόχος των δύο νέων αστρονόμων είναι η τέταρτη φάση του διαγωνισμού, η οποία θα τους οδηγήσει κατευθείαν στη Διεθνή Ολυμπιάδα. «Στόχος μου πλέον είναι όχι μόνο να περάσω στην Ολυμπιάδα, αλλά να λάβω και μια καλή θέση, όχι να είμαι πρώτος από τους τελευταίους» υπογραμμίζει ο Φώτης.
 
Για την Ελένη βέβαια η συμμετοχή της στην Ολυμπιάδα αποτελεί δικαίωση των μέχρι τώρα κόπων της: «Το καλύτερο αποτέλεσμα θα είναι η πρόκρισή μου στην Εθνική Ολυμπιακή Ομάδα Αστρονομίας, μόνο τότε θα πω ότι οι κόποι τόσων χρόνων δικαιώθηκαν. Θα είναι μια μεγάλη νίκη για εμένα να εκπροσωπήσω την χώρα μου».
 
Εφέτος μάλιστα η 7η Διεθνής Ολυμπιάδα Αστρονομίας θα πραγματοποιηθεί στις πόλεις του Βόλου και της Λάρισας από τις 27 Ιουλίου μέχρι τις 5 Αυγούστου. «Είμαστε περήφανοι ως Θεσσαλοί, που μια τέτοια σημαντική διοργάνωση θα γίνει στην χώρα μας, ειδικά μέσα στην κρίση που βιώνει η χώρα» τονίζει ο κ. Ζαχείλας
 
Η Ελλάδα έχει πλέον την ευκαιρία, ως διοργανώτρια χώρα, να συμμετέχει με 2 ομάδες και 10 μαθητές, σε αντίθεση με τις προηγούμενες χρονιές που λάμβανε μέρος μόνο μια πενταμελής αντιπροσωπεία. «Στην τέταρτη φάση ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ του πανελλήνιου διαγωνισμού, που θα πραγματοποιηθεί στις 20-21 Απριλίου, θα συμμετέχουν 18 παιδιά από τα οποία θα διακριθούν οι 2 ομάδες με τους 10 μαθητές» υπογραμμίζει ο κ. Ζαχείλας
 
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την 7η Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας μπορείτε να επισκεφτείτε τον διαδικτυακό τους τόπο.